Per això potser cal recordar que suposa exactament aquesta opinió del Consell, a Vilaweb ens ho recordaven ahir de manera clara:
Per què l’opinió del Consell de Garanties no invalida el referèndum?
La disposició addicional 31ena no forma part de
l'articulat central del pressupost, sinó que, ras i curt, és una informació
addicional que acompanya les partides pels processos electorals
Avui el Consell de Garanties Estatutàries ha publicat un dictamen –sol·licitat pel PP, Ciutadans i el PSC– que
considera inconstitucional la disposició addicional 31ena del
projecte de pressupost del 2017. Sorprenentment però, no considera
inconstitucional cap de les partides pressupostàries que fan referència a
processos electorals i consultes populars. El dictamen no les invalida ja que
segons diu, troben empara en l’estatut i no són
contràries a la constitució espanyola.
La disposició addicional 31ena no forma part de
l’articulat central del pressupost, sinó que, ras i curt, és una informació
addicional que acompanya les partides pels processos electorals. Així ho ha
expressat Puigdemont: ‘Les partides estan perfectament avalades. Per tant el
referèndum es farà’.
Si ens fixem en el text de la disposició, aquest especifica
el govern ha d’habilitar una partida pressupostària pel referèndum ‘en el
marc de la legislació vigent en el moment de la seva convocatòria’. Aquesta
última frase té un caire interpretatiu, ja que segons els plans del govern, la
‘legislació vigent’ en el moment de la convocatòria no serà l’espanyola, sinó
la catalana, que entraria en vigor a través de l’aprovació de la llei de
transitorietat jurídica prevista pel juny.
Sense valor ‘vinculant’
L’Estatut de Catalunya no atorga al Consell de Garanties resolucions vinculants. Així ho diu el text de l’estatut: ‘El dictamen no té valor vinculant i pot fer recomanacions al Parlament o al Govern per a modificar o derogar les normes que consideri incompatibles’.
L’Estatut de Catalunya no atorga al Consell de Garanties resolucions vinculants. Així ho diu el text de l’estatut: ‘El dictamen no té valor vinculant i pot fer recomanacions al Parlament o al Govern per a modificar o derogar les normes que consideri incompatibles’.
Irònicament, el caràcter no vinculant de les resolucions del
CGE es deu a la sentència de l’Estatut de l’any 2010. Aleshores, el TC va
derogar el caràcter vinculant de les resolucions de l’òrgan, que des de llavors
és només consultiu i pot emetre recomanacions al parlament o al govern.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada