dimecres, 23 de gener del 2008

Ramon Tremosa: “El port de Barcelona és la sortida davant del centralisme espanyol”

Ramon Tremosa: “El port de Barcelona és la sortida davant del centralisme espanyol”
Ramon Tremosa, professor de Teoria Econòmica de la UB, considera que “el port de Barcelona és el petroli de Catalunya”, que segons ell, “porta dècades en la inòpia sobre les seves possibilitats”. Tremosa creu que “el port de Barcelona és la sortida davant del centralisme espanyol” perquè, segons el seu parer, aprofitar les oportunitats que ofereix pot “salvar la indústria catalana”. A més, l’economista ha explicat que el turisme de creuer a Barcelona creix un 30% cada any, cosa que ha col•locat el port de la capital catalana dins del “top 10” mundial pel que fa aquest tipus de turisme, i aquest mercat ben potenciat, ha dit Tremosa, podria comportar que moltes companyies aèries estiguessin interessades en crear vols intercontinentals directes a l’aeroport del Prat des d’Amèrica i Àsia.

L’economista ha fet aquestes declaracions durant un acte de presentació del seu nou llibre, “Catalunya serà logística o no serà”, organitzat pel “Diari de Sant Cugat” en aquesta localitat del Vallès Occidental, on hi ha assistit el seu alcalde, Lluís Recoder. Tremosa ha definit la logística com “l’organització eficient dels tràfics que creixen, és a dir de la globalització”, i ha explicat que en un futur molt proper, “allò que marcarà la competitivitat serà la qualitat de les infraestructures, i per tant, el funcionament de la base logística” de cada país. “No és el mateix que un port sigui capaç de descarregar les mercaderies d’un vaixell en 8 hores que no que trigui 4 dies en fer-ho”, ha exemplificat.

En el seu llibre, Tremosa es basa en Flandes per avalar la seva tesi, perquè aquest “és el primer territori logístic d’Europa” i “malgrat tenir les dimensions de Lleida, exporta quatre cops més que Catalunya i un 35% més que l’Estat espanyol”. L’economista català ha atribuït aquest potencial al fet que Flandes té una gran àrea industrial al darrera que amb gran eficiència és “capaç d’afegir valor als productes semielaborats que vénen d’Àsia per exportar-los” un cop acabats. “A diferència del port de Marsella, els de Barcelona, València i Mallorca tenen també aquesta avantatge i haurien d’aprofitar l’oportunitat”, ha subratllat. Segons ha anunciat Tremosa en forma de “primícia”, el proper acte reivindicatiu de la societat civil catalana serà per exigir un tren de mercaderies des del port de Barcelona fins a la frontera francesa, i fins i tot ha explicat que l’exdirector del port li va dir que el govern “expressament, està construint malament aquesta línia per mala fe anticatalana”.

Precisament Tremosa opina que un dels obstacles en el desenvolupament logístic de Catalunya és que “l’estat espanyol inverteix en infraestructures com si fos una illa” ja que “la seva intenció és vertebrar Espanya i no que els seus territoris aprofitin les seves oportunitats globals”. Així, ha dit que només amb Madrid es té aquesta visió global a l’hora d’invertir, i ha afegit que el Govern espanyol, “a més d’invertir poc a Catalunya, quan ho fa és per portar-te més ràpid i de manera més eficient a Madrid, com és el cas de l’AVE i de la T-Sud”. Per últim, ha explicat que el 40% del tràfic d’un gran nombre de mercaderies que exporta l’Estat passa per Catalunya, i que per tant, les inversions destinades a aquesta comunitat haurien de ser superiors al 18% del PIB que marca l’actual Estatut.