’12 d’octubre, res a celebrar’, diuen les parets. Ara
també les etiquetes de Twitter, murs on es pinten mis-
satges sense esprai perquè els llegeixi tothom que hi
passi. S’acosta la data i, com cada any i cada vegada
més, proliferen les crides contra la celebració de l’ano-
menat Dia de la Hispanitat, anteriorment i durant qua-
ranta anys conegut amb el nom de Dia de la Raça,
entoma-la, aquesta. Si és que la baixa qualitat demo-
cràtica de l’estat espanyol es fa evident fins i tot en la
seva festa oficial! Un cas anòmal, el d’un estat que
manté com a festa ‘nacional’ una data lligada al seu
passat colonial i exaltada durant la dictadura franquista.
On s’és vist? No, no és cap pregunta retòrica: On
s’és vist? Pràcticament enlloc del món.
també les etiquetes de Twitter, murs on es pinten mis-
satges sense esprai perquè els llegeixi tothom que hi
passi. S’acosta la data i, com cada any i cada vegada
més, proliferen les crides contra la celebració de l’ano-
menat Dia de la Hispanitat, anteriorment i durant qua-
ranta anys conegut amb el nom de Dia de la Raça,
entoma-la, aquesta. Si és que la baixa qualitat demo-
cràtica de l’estat espanyol es fa evident fins i tot en la
seva festa oficial! Un cas anòmal, el d’un estat que
manté com a festa ‘nacional’ una data lligada al seu
passat colonial i exaltada durant la dictadura franquista.
On s’és vist? No, no és cap pregunta retòrica: On
s’és vist? Pràcticament enlloc del món.
La llei 18/1987 que regula la festa espanyola diu que
el 12 d’octubre ‘simbolitza l’efemèride històrica’ en
què Espanya ’emprèn un període de projecció lingüís-
tica i cultural més enllà dels límits europeus’. Per ser
més fidels a la realitat, un període de colonització i
posterior anorreament dels pobles indígenes de l’Amè-
rica Llatina, als quals van imposar una llengua, una
cultura i una religió forasteres entre caps tallats i fo-
gueres vivents.
el 12 d’octubre ‘simbolitza l’efemèride històrica’ en
què Espanya ’emprèn un període de projecció lingüís-
tica i cultural més enllà dels límits europeus’. Per ser
més fidels a la realitat, un període de colonització i
posterior anorreament dels pobles indígenes de l’Amè-
rica Llatina, als quals van imposar una llengua, una
cultura i una religió forasteres entre caps tallats i fo-
gueres vivents.
Avui em satisfà veure que a Twitter abunda l’etiqueta
#nadaquecelebrar, i que s’alci contra aquesta festa
gent de diversos racons de l’estat i, sobretot, de
l’Amèrica Llatina.
#nadaquecelebrar, i que s’alci contra aquesta festa
gent de diversos racons de l’estat i, sobretot, de
l’Amèrica Llatina.
El 12 d’octubre també m’agrada recordar l’enyorat
Eduardo Galeano, escriptor i periodista uruguaià i un
dels qui millor ha narrat la història llatinoamericana:
Eduardo Galeano, escriptor i periodista uruguaià i un
dels qui millor ha narrat la història llatinoamericana:
«El 1492, els natius van descobrir que eren indis, van
descobrir que vivien a Amèrica, van descobrir que ana-
ven nus, van descobrir que existia el pecat, van desco-
brir que devien obediència a un rei i a una reina d’un
altre món i a un déu d’un altre cel, i que aquell déu
havia inventat la culpa i la roba i havia ordenat que
fos cremat viu aquell que adorés el sol i la lluna i la
terra i la pluja que la mulla.»
descobrir que vivien a Amèrica, van descobrir que ana-
ven nus, van descobrir que existia el pecat, van desco-
brir que devien obediència a un rei i a una reina d’un
altre món i a un déu d’un altre cel, i que aquell déu
havia inventat la culpa i la roba i havia ordenat que
fos cremat viu aquell que adorés el sol i la lluna i la
terra i la pluja que la mulla.»
El 2015, la vergonya d’una aital celebració no ha
fet caure la cara de cap governant.
Un estat que manté empresonat el secretari general
d’unpartit polític per haver-se decidit a defensar la
pau al País Basc. No cal anar gaire lluny ni cercar
cap govern a l’altra banda del mar, no, que a uns
pocs centenars de quilòmetres de casa nostra
tenim un dels més grans escàndols polítics i jurídics
d’Europa. Fa uns dies La Directa publicava una
entrevista a Arnaldo Otegi, resposta des de la
presó de Logronyo, d’on no sortirà fins l’abril
vinent, després d’haver complert els sis anys de
condemna per haver intentat reconduir l’estra-
tègia independentista basca cap a vies pacífiques.
‘Davant la manca de cultura democràtica,
només resta l’amenaça i la força, perfectes per
al ring de boxa. Però en els escacs no valen
guants, i si te’ls poses, la teva naturalesa anti-
democràtica queda al descobert’, deia Otegi a
la col·lega Gemma Garcia.
fet caure la cara de cap governant.
Un estat que manté empresonat el secretari general
d’unpartit polític per haver-se decidit a defensar la
pau al País Basc. No cal anar gaire lluny ni cercar
cap govern a l’altra banda del mar, no, que a uns
pocs centenars de quilòmetres de casa nostra
tenim un dels més grans escàndols polítics i jurídics
d’Europa. Fa uns dies La Directa publicava una
entrevista a Arnaldo Otegi, resposta des de la
presó de Logronyo, d’on no sortirà fins l’abril
vinent, després d’haver complert els sis anys de
condemna per haver intentat reconduir l’estra-
tègia independentista basca cap a vies pacífiques.
‘Davant la manca de cultura democràtica,
només resta l’amenaça i la força, perfectes per
al ring de boxa. Però en els escacs no valen
guants, i si te’ls poses, la teva naturalesa anti-
democràtica queda al descobert’, deia Otegi a
la col·lega Gemma Garcia.
D’un estat que és capaç de tot això i més, que
ni tan sols dissimula els vincles entre les institu-
cions del govern i les judicials i que fa valer la
seva força per tombar decisions preses demo-
cràticament per parlaments com el català. D’un
estat com aquest, dèiem, per què no hauríem
d’esperar que continués celebrant el 12 d’oc-
tubre, oi? I que desfilin militars, cabres i cabrons,
davant la mirada d’uns caps d’estat tan
democràtics com són els monarques, que tothom
sap que es paguen la luxosa vida de la seva
butxaca.
ni tan sols dissimula els vincles entre les institu-
cions del govern i les judicials i que fa valer la
seva força per tombar decisions preses demo-
cràticament per parlaments com el català. D’un
estat com aquest, dèiem, per què no hauríem
d’esperar que continués celebrant el 12 d’oc-
tubre, oi? I que desfilin militars, cabres i cabrons,
davant la mirada d’uns caps d’estat tan
democràtics com són els monarques, que tothom
sap que es paguen la luxosa vida de la seva
butxaca.
Als Països Catalans, el clàssic eslògan ja gairebé
s’ha difuminat de les parets, de tants anys que fa
que el moviment independentista i pacifista va
començar a queixar-se’n. Amb el temps i l’auge
de l’independentisme, aquesta idea ha anat pre-
nent força i ja hi ha alguns ajuntaments i entitats
que han canviat el calendari festiu per fer que el
12 d’octubre passi a ser laborable. Confiem que
l’any vinent, aquesta data que rememora una
efemèride tan lamentable ja no tingui color
vermell en cap calendari, si més no en aquest
país nostre que ha començat a segar cadenes.
s’ha difuminat de les parets, de tants anys que fa
que el moviment independentista i pacifista va
començar a queixar-se’n. Amb el temps i l’auge
de l’independentisme, aquesta idea ha anat pre-
nent força i ja hi ha alguns ajuntaments i entitats
que han canviat el calendari festiu per fer que el
12 d’octubre passi a ser laborable. Confiem que
l’any vinent, aquesta data que rememora una
efemèride tan lamentable ja no tingui color
vermell en cap calendari, si més no en aquest
país nostre que ha començat a segar cadenes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada