Agraïm a Josep Garganté la informació donada, publicada per diferents mitjans. Les coses com són.
‘Aquest és el búnquer de TMB i
així es gasta els diners’.Josep Garganté, membre del consell d'administració de
TMB, regidor de la CUP Capgirem Barcelona i conductor d'autobús, fa públics
sous i maneres de fer opaques dins l'empresa
Els treballadors de metro
i autobús de Barcelona s’han declarat en vaga i s’enfronten a la direcció de
l’empresa, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Una de les queixes que
formulen és la diferència salarial entre ells i la direcció. De moment, l’Ajuntament
de Barcelona s’ha negat a fer públics els sous dels directius de l’empresa, tot
i que és una empresa pública. Però un dels treballadors de l’empresa ha decidit
de donar informació a la premsa. Parlem de Josep Garganté, ara regidor de la
CUP, afiliat a COS. Gràcies al seu
càrrec, és vocal del consell d’administració de TMB. Josep Garganté és conductor d’autobusos en actiu, tot i que
a temps parcial. ‘Jo lliuro les dietes que em dóna l’empresa a la caixa de
resistència que tenim els treballadors’, diu a VilaWeb. Fa tres dies, en una
conferència de premsa improvisada, va aprofitar una compareixença de Colau per,
immediatament després, agafar el micròfon. I davant tothom va començar a
detallar sous i comportaments de la direcció de TMB. Després en va escriure
aquest article: ‘TMB, entre el búnquer i la màfia‘. El vocal del consell
d’administració de TMB Josep Garganté hi dibuixa una empresa que sembla un
cementiri d’elefants per a ex-càrrecs, sobretot del PSC, i amb alguns sous
elevadíssims. Ací en podeu veure el
vídeo al canal de la CUP de Barcelona, que dura 17 minuts. VilaWeb també us
l’ofereix, amb el so una mica millorat:
I ací teniu les paraules
de Josep Garganté transcrites, resumides, i ordenades:
Sous dels directius de
TMB
«—Dídac Pestaña.
Ex-batlle de Gavà pel PSC. Fou vice-president de TMB amb un sou de 161.000
euros l’any. Ara ja no és a l’empresa.
—Antonio Poveda. Batlle
de Sant Joan Despí pel PSC. Actual vice-president de TMB.
—Enric Cañas i Alonso.
Treballava per a ICV (Entesa) a l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Ara és
conseller delegat de TMB. Sou de 105.000 euros. Aquest sou es va votar al
consell d’administració. Només el meu vot en contra. I aquest contracte no el
va veure cap membre del consell d’administració. Van votar sense veure el
contracte abans.
—Pau Noy. Ex-conseller de
TMB per Iniciativa per Catalunya. Ara és l’adjunt del conseller delegat. Sou de
60.000 euros amb els plusos i beneficis socials inclosos.
—Joaquim Balsera.
Ex-batlle del PSC a Gavà. Comencem a pensar que és tradició a TMB col·locar
ex-batlles socialistes de Gavà. Balsera és director de màrqueting. Quan vam
demanar quin procés s’havia fet servir per contractar-los, ens van respondre:
‘Doncs com s’elegeixen els directius.’ Això vol dir via digital. I no em
refereixo al 2.0, sinó a la manera d’Aznar. A dit.
—Miguel Ángel Martínez.
Potser us sona. Socialista de la casa, càrrecs a l’Ajuntament de Barcelona i a
l’Institut Metropolità del Taxi. Balsera va ser tan llest que fa anys va
publicar al Facebook que Mònica Terribas era una ‘mal follada’ per una
entrevista que va fer al president Montilla. Escàndol. El van fer dimitir de
tot arreu. I aquest home on va acabar? A TMB. Hi fa de tècnic jurídic.
Òbviament, fora de conveni.
Aquesta és la direcció de
TMB que demana responsabilitat als treballadors.»
Altres
«Però, per si no fos
prou: els directius fora de conveni de TMB tenen una mútua de salut privada:
DKV. I ara volien, amb diners públics, promocionar mútues de salut privades per
als qui estem dins de conveni. Per sort, hem aconseguit de tirar-ho enrere.
TMB s’ha gastat 900.000
euros en cent pàrquings privats.
TMB treballa amb una
empresa, Autocares Congosto, i es gasta 170.000 l’any per portar gent a les
oficines. Una empresa de transport públic que contracta una empresa de
transport privat? Penseu-hi, eh? Aquest és el búnquer de TMB i així es gasta
els diners.»
Autobusos i TMB
«La inspecció de Treball
ha multat TMB amb una multa de 600 euros per tres ‘endolls’ familiars de
sindicalistes d’UGT i el SiT, que van posar els seus familiars a treballar al
metro de Barcelona. En concret, dues dones i una germana. Fins i tot la UGT del
metro va haver de denunciar la UGT de l’autobús a inspecció de Treball perquè
havien col·locat familiars al metro! I TMB ha estat multada. I a pagar la multa
amb diners públics. Dos dels que han col·locat els seus familiars, per cert, ara
són a la mesa de negociació d’autobusos.
Sentència
contra TMB i UGT per hores sindicals il·legals. Durant anys TMB va donar hores per sobre dels convenis i estatuts a
treballadors d’UGT. Això vol dir tenir treballadors que cobren cada dia i no
van a treballar com a conductors o mecànics. Finalment el jutjat, després
d’unes quantes denúncies, va fer que aquesta gent deixés les hores sindicals.
Aquests són els sindicats que han arribat a un acord a autobusos.»
Resum de vagues passades
«Hem hagut de fer vagues
per coses molt greus, com quan el president de l’empresa TMB es deia Xavier
Casas i el batlle era Joan Clos. Vàrem fer vagues perquè aquesta empresa, TMB,
havia acomiadat un treballador, que feia més de quinze anys que hi treballava,
acusat d’haver robat un euro amb cinc cèntims, el preu d’un bitllet senzill.
Després de quinze anys el van acomiadar. Aquest treballador, que era a la línia
9 i es deia Pablo Díez, va treballar fins a l’últim dia fins que li van donar
la carta d’acomiadament. I amb la carta d’acomiadament se’n va anar a Montjuïc
i es va penjar en un arbre. A TMB vàrem fer vagues –a UGT, no, com era
d’esperar– i finalment l’empresa va admetre que l’havia acomiadat
improcedentment. Això vol dir que l’havien acomiadat il·legalment i van haver d’indemnitzar
la família, però el Pablo Díaz ja no és amb nosaltres.
També vàrem haver de fer
vagues quan la presidenta era Assumpta Escarp i Jordi Hereu, el batlle. Aquella
vegada, per què fèiem vagues? Doncs per una cosa tan senzilla com era per poder
descansar dos dies la setmana. Escoltant ara la batllessa, em recorda bastant
Assumpta Escarp. Deien que havien fet tant com era possible, i que per
qüestions pressupostàries no es podia fer res més. Vaja, que s’enfonsava
l’empresa si els conductors i conductores teníem dos dies de descans setmanal.
Després de 27 dies de vaga i un any i mig de conflicte, vàrem aconseguir els
calendaris amb dos dies de descans per setmana. No ens van regalar mai res; no
ens han regalat mai res.
I finalment la vaga amb
Joaquim Forn de president i Xavier Trias de batlle. Vàrem fer vaga per dues
coses. Una, perquè ens van robar la paga extra de Nadal el 2012 i vàrem fer
vaga pel company Andreu de Cabo, company que va denunciar un cap de
telecomunicacions per haver ficat la mà a la caixa i també va denunciar un
treballador que havia fet assetjament sexual a una treballadora d’una empresa
externalitzada. Com va acabar la pel·lícula? Que després de 25 dies de vaga ens
van haver de retornar la paga extra de Nadal i un jutjat va declarar que Andreu
de Cabo havia estat acomiadat de manera il·legal, com a repressió sindical, per
la qual cosa l’empresa tenia l’obligació de readmetre’l. I així va ser.»
Apujades de sou
«Una última dada. TMB són dues empreses, el bus i el metro, i correspon
a l’AMB. Doncs avui hem sabut que el tresorer, el secretari, l’interventor, el
coordinador general d’infrastructures i el coordinador d’oficina tècnica de
gerència de l’AMB, dels nivells A130, el màxim de l’escala funcionarial, aquest
any s’apujaran el sou de 7.846,62 euros. Quin és el seu sou anual? 75.941, 48
euros. I, a banda, la pujada anual que acabo de dir. Com a CUP hem preguntat
sobre això a l’AMB, i Antonio Balmón ha dit que era un compromís personal seu.
Com es pot veure, per als funcionaris d’alt nivell sí que hi ha pujades
salarials
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada