Caldria que tothom sapi qui és cada actor en aquest "teatre d' operacions".
De moment us pengem una altra opinió, aquesta vegada del V. Partal, sobre el mateix tema que obre encara més dubtes:
Fins aleshores no havíem
vist res igual. Parle del fred gener del 1979 quan, embolicades en mantes,
desenes de milers de persones es van enfilar nit rere nit als terrats de
Teheran. Havia corregut la veu que finalment l’odiat emperador Palevi fugia de
la ciutat. Els carrers restaven foscos i sense cotxes però un crit va començar
a escoltar-se de forma eixordadora, com si baixés de la imponents muntanyes que
tanquen el paisatge de la capital persa. ‘Alauh Akbar!’ cridaven des d’una
terrassa, ‘Alauh akbar!’ els responien des d’una altra. I des d’una altra. I
des d’una altra més.
Durant segles aquesta
frase ritual que els creients coneixen com el takbīr, havia estat considerat un
senyal de fe. Curiosament, com passa en tantes altres coses, l’Alcorà no conté
enlloc aquestes paraules. Però ‘Alauh Akbar!’ (‘Déu és el més gran’) a Teheran
i cridat des dels terrats va esdevenir un senyal polític, per primer vegada.
Contra el xa, musulmà, uns musulmans s’apropiaven de Déu i el feien seu.
Afirmaven que el més gran era el seu Déu i no els dels altres. I de sobte
aquell ritual que cinc cops al dia els clergues fan servir per iniciar la
pregària, des de Fes a Jakarta tot al llarg del món musulmà, es va transformar
en l’eslògan polític que ha canviat més el nostre món.
¿Aquells ciutadans que
cridaven el takbīr des dels terrats esperaven i volien el règim de terror
religiós que arribaria de París dies després, quan un avió oficial de la
república francesa va transportar a Teheran l’aiatollah Seyyed Ruhol·lah
Khomeini? És difícil de creure-ho. Qui vol una necrocràcia? El Teheran de 1979
era una ciutat moderna malgrat la dictadura. Molt més oberta en termes socials
i culturals del que mai més no ho ha estat després. Volien aquella gent treure
les dones de la vida pública? Volien instaurar la xaria com a llei civil?
volien que tots els temples sunnites i bahais fossen destruïts? Em costa molt
creure que fos així. Més aviat volien la democràcia que el xa els havia robat.
Però es van trobar amb una inacabable dictadura religiosa que no només seguí
destruint les llibertats individuals sinó que penetrà allà on el xa mai no
havia entrat: dins les cases, en la condició moral de la gent, en la vida
quotidiana fins i tot dels qui no volen saber res de la política.
Divendres a la nit
Istanbul va ser sacsejada de nou pel takbīr. En unes hores ben intempestives
els minarets de la part occidental de la ciutat es van posar a cridar
tots ‘Alauh Akbar!’. Ho cridava el de Santa Sofia i ho repetia el de la
Mesquita Blava, sempre escoltant-se l’un a l’altre. Ho cridaven, excitats, tots
els minarets de Fatih, ara el gran bastió islamista de la ciutat. Ressonava
l’’Alauh Akbar!’ fins i tot en la torre Galata, el símbol escadusser del passat
genovés de la ciutat. A Taksim, la plaça tantes vegades escenari de la lluita
per la democràcia els crits, divendres, no eren contra Erdogan i el seu
autoritarisme. Tampoc no directament a favor. Els crits afirmaven, una vegada i
una altra que el seu Déu és el més gran. ‘Alauh Akbar!’, ’Alauh Akbar!’
La intervenció dels
minarets va ser decisiva per a respondre als blindats que havien eixit al
carrer hores abans i per aturar el cop. Erdogan sap perfectament del seu poder
i els va fer servir amb tota la força en el moment quan més els necessitava.
N’és tan conscient d’això que només cal recordar que quan l’avui president va
ser portat a presó el 1999 el van acusar de recitar en públic uns versos de
Ziya Gokalp, que vistos en la perspectiva d’aquest cap de setmana només podem
dir que són absolutament certers:
‘els nostres minarets
són les nostres baionetes,
les nostres cúpules són els nostres cascs,
les nostres mesquites són les nostres barricades…’
les nostres cúpules són els nostres cascs,
les nostres mesquites són les nostres barricades…’
En aquest món globalitzat
d’avui les imatges corren com la pòlvora i ben tard en la matinada, assegut al
sofà de casa, de sobte vaig tremolar quan vaig veure un grup de joves
enfrontar-se a un tanc sobre un dels ponts del Bòsfor. Anaven amb banderes
turques però clarament cridaven una vegada i una altra ‘Alauh Akbar!’. De forma
desafiant. Tots ells eren homes, és clar. No hi ha lloc per a les dones en la
societat que volen crear. Això no em va sorprendre gens. El que em va
sorprendre en canvi és que els soldats no sabien què fer. Un d’ells, el que
estava sobre la torre del blindat, va fer uns trets a l’aire i la multitud
es va encendre, els va envoltar, cridant i cridant, amb la cara cada volta més
tensa, amb els ulls més inflamats, amb les venes marcant-se al coll. ’Alauh
Akbar!’, ’Alauh Akbar!’… Aquells crits sonaven com cops de puny a un pam de la
cara dels soldats mentre al meu cap tornaven una vegada i una altra les imatges
de la nit de Teheran.
L’exèrcit turc no té cap
credibilitat democràtica. Però Recep Tayyip Erdoğan, el criminal mahalle de
Kulaksız, tampoc. Des del 2003 és l’amo de Turquia i ha fet tot el possible per
acabar amb les restes que queden de la democràcia i la laïcitat. Divendres a la
nit, en un lapsus segurament ben clarificador, va dir en una improvisada
conferència de premsa a l’aeroport que aquell cop d’estat era ‘un regal de Déu
per netejar l’exèrcit’. Si és així que Al·là tinga pietat d’ells…
Un cop per a
justificar una dictadura
A nosaltres ningú no ens ha d’explicar com funciona això. Ho vam viure en directe, el23F .
Quan ho tens al davant no saps el que significa. Aquell dia vaig baixar de
l’autobús que em portava des del centre de València a ma casa, aleshores a la
cruïlla de Molinell amb Alboraia. El pànic s’havia apoderat de la ciutat i la
gent feia impossible el moviment dels cotxes i dels autobusos públics. Els
tancs tardarien unes hores en entrar però quan ho van fer el silenci i la por
va cobrir València.
A nosaltres ningú no ens ha d’explicar com funciona això. Ho vam viure en directe, el
Sempre explique que a
València aquell cop d’estat el vam viure diferent. Que és molt difícil explicar
als qui no hi eren el que ens va semblar a nosaltres. Vaig acabar refugiant-me
al pis del meu cosí Josep, de Benicàssim, perquè ell tenia telèfon i televisió
i jo no. Sempre hem comentat que després d’aquella aparició de Juan Carlos a la
tele ens en vam anar a dormir convençuts de que el monarca estava a favor del
cop. La sorpresa va ser observar l’endemà com sense cap explicació aquell
personatge passava de ser el líder dels colpistes al salvador de la democràcia.
Encara avui no ho entenc.
Vist amb perspectiva,
però, ningú no pot dubtar que el 23F
va triomfar i que el seu objectiu polític, aturar el desmembrament d’Espanya i
reconduir les llibertats ciutadanes a un estadi menor, va ser acomplert.
Allà vaig entendre que
els efectes d’un cop d’estat no els pots veure la mateixa nit. És massa
teatral. Els nostres ulls, ara mateix, estan embotats de tanta imatge
espectacular com ens arriba des d’Istanbul i Ankara. A la llarga, però, no tinc
cap dubte que aquest cop d’estat de divendres afavorirà els plans d’Erdogan,
com el 23F
va afavorir els de Juan Carlos.
Erdogan va arribar al
poder per la via democràtica però des del primer dia va intentar acabar amb la
democràcia. Restringir-la a un simple ritual. Tota la seua política s’ha
adreçat a aconseguir el poder que li permetès canviar l’actual constitució per
instaurar-ne una de nova on ell tingués més poder i l’Islam tingués més pes. La
corrupció, els seus continus escàndols públics, tenen una tapadora perfecta en
el nacionalisme turc i, sobretot, en l’islamisme.
El 2011, per tercer cop,
Erdogan va guanyar les eleccions turques però sense aconseguir la majoria
necessària per a canviar la constitució. El 2014 va ser escollit president de
la república. La seua obsessió, de nou, era aconseguir els vots necessaris per
a canviar la constitució. Però l’emergència, sobretot, de l’HDP, un partit aliança
dels kurds amb l’esquerra radical turca, ho va impedir.
Els darrers anys,
frustrat perquè els kurds han trobat la manera de ser presents al parlament
d’Ankara, Erdogan ha provat de totes les maneres possibles provocar un
conflicte amb els kurds que els porte a la il·legalitat, que permeta
prohibir-los participar en les eleccions. Per això, per exemple, quan l’aviació
de mig món ataca l’Estat Islàmic a Síria l’aviació turca fa veure que ataca
Estat Islàmic però en realitat ataca els campaments kurds de les muntanyes
d’Irac. Per Erdogan la prioritat és provocar als kurds, per poder-los aixafar
militarment.
La frustració de no poder
canviar la constitució, de no guanyar mai amb suficients vots com per a fer-ho,
pot quedar compensada però pels efectes del cop d’estat. Ell mateix el va
qualificar de ‘regal’ i no ha tardat a posar-se en marxa. Ahir centenars de
jutges van ser apartats dels seus càrrecs, per traïció, sense explicar què
tenia a veure això amb un cop militar. Erdogan afirma que el cop va ser obra d’una
‘organització terrorista’ dirigida pel clergue exiliat als Estats Units,
Fethullah Gülen. Gülen ho negava ahir tan fort com podia però en realitat a qui
li importa? El cop d’estat, presentat com una gran conspiració contra la
democràcia, permetrà a Erdogan no només treure del mig qualsevol dirigent
militar que intente mantenir la laïcitat històrica de l’estat turc sinó
involucrar en la repressió tot allò que vulga: partits, mitjans de comunicació…
No sé si ho van preveure això els militars però des d’ahir Turquia s’encamina
cap a la dictadura constitucional que les urnes no van permetre que fos. I qui
sap si cap a alguna cosa encara pitjor.
Els que sempre perden
Així, doncs, el cop va ser instrumental, fals? Jo no m’atreviria a dir-ho així. Avui. Aquests cops d’estat sempre són prou confusos com per a que resulte gairebé impossible aclarir-ne l’origen. L’espectacularitat dels fets està pensada per amagar-los. És un teatre imponent els fils ocults del qual sempre queden rere el teló.
Així, doncs, el cop va ser instrumental, fals? Jo no m’atreviria a dir-ho així. Avui. Aquests cops d’estat sempre són prou confusos com per a que resulte gairebé impossible aclarir-ne l’origen. L’espectacularitat dels fets està pensada per amagar-los. És un teatre imponent els fils ocults del qual sempre queden rere el teló.
De coses rares, però, en
van passar moltes la nit de divendres. La primera i principal que l’exèrcit
turc fos tan poc executiu. Tornem al tanc sobre el Bòsfor. L’escena dura més de
dos minuts. Hi ha prou soldats com per disparar sobre la gent que s’acosta i
matar-ne uns quants abans que s’apoderen del tanc. No estic dient que això és
el que haurien de fer. Però estic dient que es sorprenent que no ho fessen. No
parlem de qualsevol exèrcit sinó de l’exèrcit turc. D’un exèrcit acostumat a
atacar la seua pròpia població i a matar gent. I com és que de sobte les armes
a la mà claudiquen davant els ciutadans indefensos?
I no només claudiquen.
Tots hem vist les fotografies d’un grapat de personatges, ahir al matí, pegant
als darrers soldats a rendir-se. Molts d’ells sense samarreta, amb el pit
descobert i vinga cop i cop contra uns militars que ploren i sagnen, ben junts
els uns contra els altres a l’ombra d’un tanc imponent i pel que es veu
impotent també. Una escena simplement increïble.
Hi va haver un moment de
la nit, però, en el qual la meua estupefacció va ser absoluta. Quan Erdogan
toca terra en l’aeroport Atatürk, de sobte, totes les terminals es posen a
funcionar amb normalitat. Portaven hores col·lapsades, els avions en terra, els
passatgers desatesos, els controladors fora de lloc, milers de manifestants
ocupant la pista. I tot aquest caos, de sobte, es sol·luciona just en el moment
que Erdogan aterra. La imatge era gairebé lírica: torna el president! torna
l’ordre! De fet ho era tant, ho era d’una manera tan exagerada, que per primer
vegada vaig sospitar sobre què era allò que estàvem veient.
Sabrem mai què hi ha
hagut de cert en això que ha passat aquest cap de setmana? D’ací molts anys,
segurament. I poc a poc. El món funciona així. La transparència és aparent.
Erdogan parlant per un telèfon en FaceTime. Milers de manifestants emetent per
Periscope. La tele ocupada arriba a les cases per Facebook live…
Tecnologia i més tecnologia per aparentar que no hi ha res fosc al darrere.
Però realment què estàvem veient? I com era que en un país on el govern el
primer que fa és tallar les xarxes socials en aquesta ocasió el que feia era
fer-les servir?
L’experiència ens ensenya
que hi ha una manera de gratar una mica en els esdeveniments: observar a
qui afavoreixen. I jo em tem que els de sempre tornaran a perdre. Em va
impressionar que entre els turcs que conec o que coneixen els meus pròxims tots
estaven esperançats amb la victòria del cop d’estat. Serà perquè aquells que
conec estan entre els perdedors. Sempre. Kurds, periodistes, sindicalistes,
esquerrans, laics, homosexuals, dones, cristians… Els pròxims dies, estic
segur, que ells seran els qui copsaran, i ens explicaran, com de demolidors són
els efectes d’aquest sorprenent cop d’estat que Turquia va viure el 15 de
juliol del 2016. Només espere que el preu per als bons siga el més escàs
possible i que d’ací uns anys no haguem de recordar la nit d’aquest divendres,
aquest cridòria fanàtica dels carrers, amb tanta preocupació, tristesa i pena
com avui recordem aquelles fredes nits a les terrasses de Teheran.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada